Ubisofts senaste kopieringsskydd

Henrik Sultan/ januari 27, 2010/ Piratpartiet, Spel, Teknik

Läste nu på morgonen om Ubisofts nya [wikipop language=”sv”]kopieringsskydd[/wikipop] de ska börja använda, du måste vara online för att kunna spela och spara. Deras tankar har nog varit på steam som aktiverar sina spel genom internet och några få spel har även möjligheten att spara inställningar på nätet för att komma åt dessa vart du än loggar in. Men det finns några saker att tänka på, i steam kan man spela offline efter att ha aktiverat spelet online (om det inte är ett spel som bara spelas online såklart) och man tvingas inte spara på deras servrar vilket man kommer göra med Ubisofts modell. Kort och gott kommer det funka så att du köper spelet online eller i butik, installerar spelet och det aktiveras direkt när du startar det. Du kan nu ta ur skivan för den behövs inte (det är en bra sak) och ditt spel kommer nu synkas med Ubisofts server där inställningar och sparfiler sparas, spelet patchas genom denna uppkoppling direkt och när spelet inte längre stöds tas detta bort och du kan fortsätta spela fast även offline och allt sparas på datorn istället.

Lite tankar kring detta, för de med bärbara datorer som brukar spela när de reser kommer nu vara tvingade att betala extra för att använda den wifi uppkoppling som finns. Vad sker om internet strular? Då kan du inte spela. Vad sker om internet dör medan du spelar? Då pausas spelet och väntar på att lyckas koppla upp igen eller så får du fortsätta senare från ditt senaste spartillfälle eller där det kopplade ner(?). Kommer detta funka samtidigt med steam? Windows live har strulat när det har använts i spel som köpts genom steam? Vad sker med modding möjligheterna med spelet nu när allt synkas och verifieras via Ubisofts servar? Vad sker om Ubisoft har problem med alla som kommer kopplas upp mot deras servrar? Tvingas vi vänta på tider då färre spelas?

Jag gillar steam det är en fungerande tjänst för mig, man kan hoppa in i vänners spel direkt och att aktivera online har jag inga problem med. Spara i ”molnet” är bra om jag väljer att göra det vilket man kan på tex Left 4 Dead 2, jag tvingas inte till något utan väljer det. Med Ubisofts tjänst MÅSTE jag vara online och synkas med deras server, allt sparas direkt hos dem (save filer sparas även på datorn). Köper du ett spel i butik kan du glömma att sälja vidare spelet för ”tillfället”. Jag har redan ett Ubisoft konto så jag delar redan med mig av lite information men jag vill kunna välja vad jag delar med mig av och jag vill inte tvinas synka informationen med detta företag. De har inget att göra med vad jag spelar och hur. Numera så ligger Ubisoft titeln Silent Hunter 5 illa till för att jag ska köpa det, synd för det verkade lovande.

Personligen har jag inte något emot att dela med mig av min information bara jag får välja och när jag betalar mellan 5-700 kronor för ett spel vill jag inte tvingas till en massa onödigt skit som kan förstöra möjligheten för mig att spela det. Ledsen Ubisoft men detta kommer bara drabba oss som faktiskt betalar för de spel vi spelar och kommer säkert crackas detta med så ni drabbar bara er själva. Hoppas verkligen föräldrar som köper era titlar får veta detta så de inte köper ett spel som deras ungar sedan inte kan spela för det sitter på modem eller gud förbjude inte ens har internet. Jag förstår att ni är rädda om era pengar och klart ni ska ha betalt när ni distribuerar spel jorden över men sluta skjut er själva i foten…

Mer läsning: Ubisofts egna FAQ, Voodoo Extreme, Rock paper shotgun.

Andra bloggar om: , , , , ,