Royalties för 30 sekunder?

Henrik Sultan/ september 18, 2009/ Politik, Teknik

technoNu bråkas det igen, nu vill tydligen industrin ha mer betalt för filmer/tv-serier och musik som laddas ner men även få royalties för en preview man får i iTunes på 30 sekunder. Deras anledning? För förlorad inkomst på ”performance fees” för varje låt/film/tv-serie vi köper och laddar hem. Dom drar även upp ett sorgligt exempel på musiker som förlorar mycket inkomst pga detta:

But the person who writes the little-known background music heard during a fight scene may not see any sync money. That’s because traditionally, composers of this kind of production music gave away sync rights in the hope they would make money from performance fees.
David Israelite, president and CEO of the National Music Publishers Association

Och visst vore det hemskt om dom verkligen förlorade mycket pengar, kanske så mycket pengar att dom inte kan leva på det (Vilket dom knappast gör men för att dra det till sin spets) men till er alla varför envisas med att lägga det på konsumenterna som redan tycker att priserna är höga? Varför inte börja fundera på era kontrakt istället? Är det vårat fel att NI ville satsa på ”performance fees” (om någon vet vad är på Svenska så säg gärna till). Ni satsade fel men skyll inte det på internet och konsumenten.

Först ska ni ha betalt för att ni tillåter eran musik i filmen/tv-serien sen ska ni ha betalt när det sänds på Tv och sen ska ni ha samma peng igen när jag köper och laddar ner det? Börjar lukta girigt, men visst ska ni få betalt men jag sätter många kronor på att detta inte var ett förslag som kom från högre ort innan musiker började orda om detta. Börja säga ifrån till bolagen istället för att konstant lägga kostnaden på konsumenterna. Visst dom har stora utgifter men dom har samtidigt enorma vinster och dessa vinster har inte minskat de senaste åren…

These guys are afraid that the business model is shifting away from public performances to a model of private performances. This is a turf battle. They are saying, ‘The songwriters aren’t getting paid.’ Baloney. Songwriters are getting paid. They’re paid sync rights and (mechanical) rights. They aren’t getting paid for the public performance in a download because there is no public performance in a download.
Jonathan Potter, executive director of the Digital Media Association

Detta bråk om vettiga priser, vem som ska ha betalt och hur kommer nog fortsätta ett bra tag till och ärligt talat så är det nog konsumenterna som det slår hårdast emot. De stora bolagen fortsätter tjäna pengar iaf…

Andra bloggar om: , , , , ,